Wśród wielu działań samorządu uczniowskiego w gimnazjum jest organizacja imprez rozrywkowych.Młodzież chętnie angażuje się w działania związane z przygotowaniami,zwłaszcza gdy chodzi o otrzęsiny klas pierwszych.Stały się one w wielu szkołach niemalże tradycją.W takim momencie ważne jest, aby szkoła propagowała właściwe formy zachowania a integracja młodzieży odbywała się poprzez kulturalną zabawę , a nie tzw. "falę". Mój scenariusz jest pomysłem na zorganizowanie takiego dnia . Wykorzystuję w nim propozycje samej młodzieży oraz jej naturalną chęć zabawy , ale w sposób delikatnie kontrolowany przez nauczyciela.
SCENARIUSZ OTRZĘSIN - ŚWIĘTO KOTA
CELE :
przyjęcie, zgodnie z tradycją szkoły,uczniów klas pierwszych do grona społeczności gimnazjalnej
integrowanie młodzieży poprzez wspólną ,kulturalną zabawę
propagowanie właściwych form zachowania podczas imprez szkolnych
I ETAP PRZYGOTOWAWCZY:
1 .Określenie celu imprezy, warunków lokalowych, wyznaczenie terminów, osób odpowiedzialnych, itd.
2. Zebranie i wybór najciekawszych pomysłów na zabawy i konkursy.
3. Opracowanie scenariusza przez uczniów pod nadzorem nauczyciela.
4. Przydzielenie zadań poszczególnym zespołom:
zespół artystyczny : uczniowie odpowiedzialni za przygotowanie części artystycznej , prowadzenie poszczególnych zabaw i konkursów
zespół techniczny : odpowiada za aparaturę nagłaśniającą , oprawę muzyczną
zespół "opiekunów": 2 osoby do każdej pierwszej klasy , opiekują się pierwszakami , wskazują miejsce na sali , zachęcają uczniów do brania udziału w konkurencjach, malują ich przed wejściem
zespół reklamy : przygotowują plakaty , zaproszenia , dekoracje, rekwizyty niezbędne na otrzęsinach
zespół porządkowy: uczniowie dyżurujący , ekipa porządkowa
II ETAP REALIZACJI
1.Powitanie
"koci makijaż"
"kocie ogony"
Przed wejściem ustawione są stoliki dla poszczególnych klas pierwszych. Na nich znajdują się: ogony zrobione z papieru toaletowego (każda klasa I ma inny kolor ogona , przypina się je pierwszoklasistom) oraz kosmetyki (szminki, kredki do odpowiedniej charakteryzacji kota) ,"opiekunowie" malują uczniów przed wpuszczeniem na salę.
2. Odbiór "kota" i przyprowadzenie go na salę.
"Opiekunowie" odbierają ucharakteryzowanego "kota", kierują go na odpowiednie miejsce na sali , dbają o dyscyplinę, wyznaczją do konkursów.
Ustawienie na sali
Napisy na sali (w miejscu ustawienia uczniów)
kl.Ia(żółte) KICIE
kl.Ib (zielone) DACHOWCE
kl.Ic (szare) SYJAMY
kl.Id (niebieskie) PERSY
kl.Ie (czerwone) MIAŁCZKI
3.Rozpoczęcie uroczystosci
PROWADZĄCA : Mamy zaszczyt i niewysłowioną przejemność powitać wszystkich na dorocznym, tradycyjnym już w naszym gimnazjum" ŚWIĘCIE KOTA "- czyli otrzęsinach. Witamy strarszyznę szkolną i was drogie kociaki . Tegoroczna uroczystość odbędzie się pod hasłem "Kot - też człowiek". W myśl tej humanistycznej zasady nikt z Was nie będzie potraktowany źle . Na początek obejrzyjcie Skecz -" Bajka dydaktyczna".
występują : NARRATOR , KOT , KOCICA , DOKTOR ( NARRATOR CZYTA, aktorzy przedstawiają )
NARRATOR: Opowiem wam bajkę , jak kot palił fajkę ( KOT pali fajkę siedząc na krześle)....a kocica papierosa ( KOCICA demonstracyjnie pali papierosa -kadzidełko )... upaliła kawał nosa ( KOCICA miota się , syczy,cierpi z bólu )
Prędko...!, prędko....! po doktora , bo KOCICA leży chora..!......( KOCICA leży na łóżku, KOT robi jej okłady)
NARRATOR : Przyszedł doktor . Był pijany (DOKTOR udaje pijanego )...przylepił się do ściany , ściana była mokra , więc przykleił się do okna,
okno było duże , więc................wyleciałby na podwórze, gdzie dzieci wyrzuciłyby go do śmieci.......na szczęście musimy tu przerwać naszą opowieść z przyczyn od nas niezależnych. RAZEM : Niech bajka ta będzie przestrogą dla kota , że palenie to wielka głupota!!!!!
5. KONKURENCJE
PROWADZĄCA : Nie chcemy przyjmować w nasze szeregi gimnazjalne " kota w worku ". Zatem sprawdźmy , czy sprostacie przygotowanym zadaniom i wykażecie się wolą walki, hartem ducha i poczuciem humoru . Oto pierwsza konkurencja !
KONKURENCJA 1..................." SZAFA GRAJĄCA "
PROWADZĄCA : Zapraszamy po trzy osoby z każdej klasy pierwszej .Przygotowano dla was tę oto szafę , musicie sprawić, żeby grała , kiedy nią poruszymy . Waszym zadaniem będzie wymiałczenie jakiejś znanej melodii . Nagradzamy brawami i słodkimi cukierkami.
KONKURENCJA 2.............." PRZEWIJANIE KOCIACZKA "
PROWADZĄCA : Do tego zadania będziecie musieli wybrać największego i najmniejszego z klasy. Wyższy to opiekun , niższy to niemowlę.
Jak przystało na dobrych opiekunów musicie zaopiekować się swoją pociechą i założyć jej pieluszkę . Zróbcie to dobrze i szybko.Komisja oceni czas i jakość . Proszę oto pieluchy dla wszystkich pociech, zaczynajcie!
(Bobasy otrzymują w nagrodę po smoczku-lizaku.)
KONKURENCJA 3................" MUMIA "
PROWADZĄCA : Za chwilę przeżyjecie chwile grozy...!!!! Boicie się co!!! ....Za chwilę w tej szkole pojawią się mumie!!?.Do tego zadania poprosimy po dwie osoby z każdej klasy.
Jedna osoba wykonuje mumie, owijając towarzysza dokładnie papierem toaletowym, nie używanym rzecz jasna.Liczy się czas.
( prezentacja efektów,nagrody dla zwycięzców )
KONKURENCJA 4................" INTELEKTUALNA "
PROWADZĄCA : Nadszedł czas na rozgrywki umysłowe .Wykażecie się za chwilę swoją wiedzą i umiejętnościami.Prosimy po dwie osoby z każdej klasy. Musicie rozwiązać zagadkę i wykonać polecenie.
WYBÓR ZESTAWÓW :
Zestaw 1.
DZIEDZINA : CHEMIA - Jak nazywa się najnowszy gaz szlachetny ?...............Odp.dwupierdzian kapusty
UMIEJĘTNOŚĆ : Udajecie ryby bez wody.
Zestaw 2 .
DZIEDZINA : BIOGRAFIE SŁAWNYCH LUDZI - Podaj imię i nazwisko uczonego , który wynalazł spodnie?..........Odp.Iwan Gołodupiec
UMIEJĘTNOŚĆ : Pokażcie jak kura znosi jajko.
Zestaw 3.
DZIEDZINA : BIOLOGIA - Jak długo żyje mysz?.............Odp.To zależy od kota.
UMIEJĘTNOŚĆ : Jazda na traktorze.
Zestaw 4.
DIEDZINA : DOBRE MANIERY - Co mówi dżem , jak się go otworzy?...........Odp. Dżem dobry
UMIEJĘTNOŚĆ : Pokaż ptaka.
Zestaw 5.
DZIEDZINA :BIOLOGIA - Co jest najczęstszą przyczyną śmierci wśród dzięciołów ?...........Odp.wstrząs mózgu
UMIEJĘTNOŚĆ : Pokaz kulturystyczny
6. ZAKOŃCZENIE - ŚLUBOWANIE
PROWADZĄCA : Prosimy o ogłoszenie wyników i nagrody pocieszenia dla wszystkich . Świetnie się spisaliście . Nadeszła pora ,by przyjąć was do grona gimnazjalistów. Zgodnie z obyczajem naszej szkoły prosimy o powstanie i złożenie ślubowania.Proszę powtarzać.
TEKST ŚLUBOWANIA :
My mizerne koty ....składamy uroczyste ślubowanie.......na wierność szkole......posłuszeństwo starszym , zacnym kolegom i koleżankom ślubujemy.....godnie reprezentować nasze gimnazjum .......pogłębiać wiedzę.........służyć dobrej sprawie koleżeństwa.....wzajemnego szacunku .
PRZYRZEKAMY!
PROWADZĄCA : Tym oto sposobem staliście się pełnoprawnymi uczniami naszej szkoły.Gratulujemy! Dziękujemy wszystkim za uwagę i zapraszamy na otrzęsinową dyskotekę.
Opracowała: Renata Sulimowicz
|